بازاریابی محتوا چیست؟

در پاسخ به سوال بازاریابی محتوا چیست، باید عنوان کنیم که تمام فعالیت های بازاریابی به محتوا وابسته است. محتوا بخش اصلی هر اقدامی است که برای بازاریابی برند یا سازمان خود انجام می دهید.

بر اساس تعریفی که موسسه بازاریابی محتوا (Content Marketing Institute) ارائه کرده است، بازاریابی محتوا یکی از راهکارهای بازاریابی استراتژیک است که در آن محتوایی ارزشمند، مرتبط و مستمر تولید و توزیع می شود تا بتواند توجه مخاطبانی از پیش تعریف شده را جلب کرده و آن ها را به منظور دست یابی به هدفی که منجر به فعالیتی سودآور از جانب مخاطبان برای کسب و کار می شود، جذب کند.

در بازاریابی محتوا به جای معرفی محصول یا خدمات برای فروش، محتوایی بسیار مفید و مرتبط در اختیار مخاطبان بالقوه و مشتریان قرار می گیرد که به خوبی می تواند مشکلات و مسائل آن ها را حل کند.

مفهوم بازاریابی محتوا را به خوبی می توان در یک جمله بیان کرد.

بازاریابی محتوا به اشتراک گذاری دانش است.

Content Marketing is knowledge sharing

آن چه که سبب تفاوت این روش با سایر روش های بازاریابی و تبلیغات می شود، کلمه ارزشمند در تعریف بازاریابی محتوا است. اگر محتوایی بخشی از کمپین بازاریابی محتوایی باشد افراد به دنبال آن خواهند بود، مردم خواندن یا استفاده از آن محتوا را خواستار هستند و هرگز از آن اجتناب نمی کنند.

بازاریابی محتوا چیست
بازاریابی محتوا چیست

این محتوا می تواند در قالب های مختلفی مانند متن، عکس، ویدیو و …. تولید شود و در دسترس مخاطبان قرار گیرد. آن چه سبب تفاوت یک ویدیو در قالب کمپین محتوا و تبلیغات می شود، روش در دسترس قرار گرفتن آن ویدیو توسط مخاطبان است.

هر محتوایی که در قالب بازاریابی محتوا تولید می شود می بایست برای مخاطبان دارای اهمیت بوده و محاطبان به دنبال آن باشند.

امروزه، بسیاری از شرکت های مطرح مانند مایکروسافت، سیسکو سیستم و پروکتر اند گمبل به جای تبلیغات به این شیوه بازاریابی روی آورده اند. به کارگیری شیوه های بازاریابی محتوا برای این برندها بسیار موثر بوده و سبب اعتماد سازی در ذهن مخاطبانشان می شود که در نهایت افزایش میزان بازگشت سرمایه (ROI ) را به دنبال دارد. البته، برای به کار بردن استراتژی های بازاریابی محتوا لزوماً نیاز نیست تا شرکتی بزرگ باشید. کسب و کارهای کوچک نیز به خوبی می توانند از شیوه های بازاریابی محتوا بهره گیرند.

مزایای به کاربردن بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا منافع بسیاری برای کسب و کارها دارد ولی سه مزیت زیر شاخص های آن هستند:

  • افزایش فروش
  • کاهش هزینه ها
  • افزایش میزان وفاداری مشتریان

ویژگی شاخص بازاریابی محتوا

ویژگی شاخص بازاریابی محتوا، مرتبط بودن و با ارزش بودن محتوایی است که کسب و کارها و شرکت ها برای مخاطبان خود تولید می کنند. اگر محتوایی که در معرض دید مخاطبان خود قرار می دهید فاقد ارزش بوده و ارتباطی با آن ها نداشته باشد، صرفاً تولید اطلاعات کرده اید که هیچ نتیجه را در بر نخواهد داشت.

بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا در میان انبوهی از پیام هایی که امروزه برای مخاطبان ارسال می شود بتوانید شرکت و کسب و کار خود را متمایز کنید.

بدون داشتن محتوا، بازاریابی غیر ممکن است.

در همه تاکتیک های مختلفی که برای بازاریابی به کار می روند محتوا بخشی از فرآیند است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی: استراتژی که برای بازاریابی محتوا به کار می رود قبل از استراتژی شبکه اجتماعی تهیه می شود

بهینه سازی موتورهای جست و جو: موتورهای جست و جو کسب و کارها و وب سایت هایی را که محتوایی با کیفیت و به صورت مستمر تولید می کنند را در رتبه های بالایی قرار می دهند

روابط عمومی: استراتژی های موفق در زمینه روابط عمومی به موضوعاتی می پردازند که خوانندگان به آن ها اهمیت می دهند و به صورت صرف به کسب و کارها نمی پردازند.

کمپین های PPC: برای این که کمپین های موفق PPC برگزار کنید نیاز به محتوایی ارزشمند دارید.

بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing): محتوا عنصر کلیدی برای جذب ترافیک و به دست آوردن اطلاعات تماس افراد است.

مونا مظاهری

این یک بیوگرافی تست می باشد